De kracht van associëren.

Ik denk dus ik ben. Mooi gezegd. Maar waaraan herken ik dat denken? Hoe weet ik dat dat denken is? Ooit zei Socrates dat er maar een ding is dat hij zeker weet, en dat was dat hij niets zeker weet. Dus in feite weet ik niet of ik ben en daarmee ook niet of ik denk.


Het toppunt van twijfel is geboren wanneer je Descartes gaat citeren: Ik denk dus ik ben, denk ik.

Toch zijn wij in staat oplossingen te genereren (bedenken) die analytisch vermogen en probleemoplossend vermogen in zich hebben. Het onderscheidt ons zelfs van dieren.


Toch?


Jawel, maar enige nuance is wel redelijk. Een wetenschappelijk onderzoek naar apen en mensen wijst uit dat een combinatie van reeksen die leiden tot een beloning zelfs toegepast kan worden in andere situaties en met andere logisch gekoppelde reeksen. Helaas, in veel gevallen verliest de mens het zelfs van die aap.


joop.bnnvara.nl/kijk-nou/mens-versus-aap-wie-is-de-slimste 


www.youtube.com/watch?v=6PiOMAg8i5s



Maar hoe kan dit dan? Eerlijk? Ik weet het niet, maar laten wij ons logische en analytische denken hier eens op loslaten. Zelf realiseer ik mij meteen dat er teveel variabelen zijn om dit goed te kunnen dus ik geef gewoon mijn visie. Wanneer ik start met het bedenken van een oplossing start ik met de routes die ik reeds bewandeld heb, die werkten en waarom zou ik het anders doen? Een prima reactie in situaties waarin rede en analyse de oplossing kunnen bieden volgens vaste patronen.


Maar wanneer je buiten die patronen moet denken om tot een oplossing te komen, merken wij mensen dat we sinds de lagere school en eigenlijk daarvoor al in oplossingsgerichte regeltjes zijn getraind (gehersenspoeld). Een aap is dat niet maar deze zal mogelijk vaker juist de andere paden hebben bewandeld. Dus, mogelijk is zijn oplossing, voor zijn situatie, voor de hand liggender. Vast staat wel dat hij, in een nieuwe situatie, toch met deze oplossing kwam en wij niet.


In een tijd waar alle kennis vrijwel overal voorhanden is, is het essentieel om anders denken te omarmen. Degene die in staat is om op een andere manier een verbinding te leggen kan het verschil maken tussen een doorsnee oplossing en een revolutie. Toch rekenen wij onze leerlingen af op onze regeltjes. Prima! Nog steeds hebben wij de doorsnee oplossingen in ons alledaagse leven nodig! Sterker nog, ook daar worden revolutionaire ontdekkingen gedaan. Maar kijk goed naar het kind dat dat niet doet, het kind dat eigen oplossingen bedenkt, heeft routes voor ogen die naar onontgonnen gebied leiden. Kijk of je ze de regels kunt laten hanteren maar kijk nog meer naar de regels die ze bedenken.


De grootste ontdekkingen lijken achteraf vaak simpel! Daarnaast wordt ook gezegd dat wanneer je een kwaliteit echt hebt, je deze eigenlijk maar heel gewoon vindt, terwijl anderen het heel bijzonder vinden. Klopt! Hij is daadwerkelijk heel gewoon op de route die jij bewandeld. Maar vrijwel niemand liep ooit diezelfde route. Je bent nu in staat anders te kijken en wanneer je je route intensiever bewandeld wordt je kwaliteit zelfs sterker! Bedenk wel, je routine in de andere routes zal wat gaan verwateren.




In mijzelf heb ik zo’n verbinder ontdekt, associatie noem ik het, want dat spreekt meer aan. Ik ben de aap en nee, mijn oplossing is niet beter, hij is anders! Ik geniet van mijn route, maar ik ben o zo bang voor het verliezen van die andere paden die ik ook heb bewandeld. Verschrikkelijk graag wil ik mensen laten zien hoe mooi het hier is. De verbindingen die ik leg, bieden zoveel inzicht, kracht, motivatie en verrek, ze zijn gewoon!


Mijn leven staat nu op losse schroeven en ik ben op zoek naar de manier om jullie te bereiken, te laten zien dat, de snelweg in je brein je van a naar b kan brengen, maar dat dat wel betekent dat je onderweg niets ziet. De andere route, ik loop daar graag, ik ervaar, geniet en beleef en voor de rest? Zoek ik een regel- maatje.

Iemand met overzicht, hij brengt mij weer op de weg wanneer ik het spoor bijster ben.

Mijn leven hoeft niet op de rails te zijn, maar vertel mij waar hij is en ik wijk af, ik spoor niet.

Peer cursus en advies

peer cursus en advies